Dobrý den,
chtěl bych se zeptat na maximální možnou poptávku po výrobku na trhu - v jistém měřítku se potenciál dá vypočíst z celkového počtu prodaných výrobků od všech konkurentů na trhu, avšak dle manuálu existuje i, cituji: ''Kromě vašich přímých konkurentů existuje na trhu ještě další všeobecná konkurence, která také určitým způsobem zasahuje do boje o zákazníka ''.
Abychom čistě teoreticky nevyráběli takové množství výrobků, které nemůže ani trh pojmout. Je nastavena nějaká takováto hranice?
Děkuji
Radek V
Poptávka na trhu
Re: Poptávka na trhu
Žádné ostré omezení poptávky neexistuje tak, jako v reálném světě.
Každý produkt má v daném čase určitou poptávku. Tato poptávka bude v extrémech od 0 při naprosto nezajímavém nepotřebném a extrémně předraženém produktu až do téměř nekonečna při zcela potřebném produktu, který bude rozdáván zdarma (nebo by dokonce za jeho odběr zákazník ještě dostal zaplaceno). Pokud by ovšem teoreticky někdo vytvořil 100% upotřebitelný produkt pro všechny a rozdával ho všem zdarma (nebo za odběr ještě doplácel) pak by zřejmě po nějakém čase jednak klesla upotřebitelnost produktu pod 100% jednoduše mohutným přesycením trhu a jednak by rychle rostla cena skladovacích ploch pro takovýto výrobek, takže po nějakém čase by se ho už zdarma, ani za příplatek, odebírat nevyplatilo (hovoříme o extrémních objemech přesycení trhu).
V simulaci je k dispozici několik důležitých informací, z kterých si lze udělat úsudek o prodávaném produktu. Znáte např. cenu zboží, z které se dá odvodit, zda se jedná o produkt každodenní spotřeby (chléb), nebo jde o zboží k dlouhodobějšímu využívání. Znáte také počet ks, které každý kvartál dodáváte na trh. Tento počet ks můžete porovnat s počtem obyvatel regionu, který také znáte. Z toho lze už učinit některé závěry o typu zboží, které produkujete.
V rámci týmů si primárně konkurujete a přebíráte zákazníky vzájemně mezi týmy. Ale situace na trhu (a k tomu právě míří viz Vaše citace z manuálu) odpovídá realitě a to do té plné míry, že kromě konkurence mezi vámi existuje ještě další konkurence dle Porterovy teorie konkurence (viz např. http://www.vlastnicesta.cz/metody/porte ... ich-sil-1/ ).
Tedy v momentě, kdybyste se např. všechny týmy domluvili a utvořili kartel, pak na trh vstoupí další výrobci, kteří vás okamžitě nahradí. Není tedy možné jen tak jednoduše prodávat za nějaké drahé monopolní ceny. Stejně tak v určitém případě mohou zákazníci sáhnout po substitutu, je-li dostupný a pod. Nesmíme také opomenout na fakt, že určití zákazníci si např. kupují nějakou konkrétní značku a nestačí je přetáhnout od konkurenční firmy jen mírně levnější cenou, to by ta cena musela být výrazně levná. Pokud ovšem zase bude příliš levná, určitá skupina zákazníků pojme podezření, zda nejde o podvod. Vybavme si své vlastní spotřebitelské chování na trhu: např. 2 stejné páry bot od různých výrobců, ale jeden pár bude stát 1/3 ceny toho druhého. Spotřebitel se pak typicky ptá proč? Nemůže uvěřit, že by rozdíl byl opravdu jen v ceně. Někteří sáhnou po levnějších botách, ale jiní si i přes recenze v časopise koupí ty dražší, protože ty přece "musí být kvalitnější".
Kromě toho Vaše firmy působí v určitém regionu, ale existuje též zahraniční obchod, zákazník se tedy v případě nespokojenosti může obrátit i mimo region a poptávka v regionu pak klesá. Naopak, pokud budou firmy v regionu vyrábět stabilně a za dobré ceny, může se do regionu stahovat poptávka zvenčí. Je nutno pečlivě zkoumat poptávkové křivky, které máte k dispozici ve čtvrtletních firemních zprávách a nichž lze odhadnout mnohé.
Každý produkt má v daném čase určitou poptávku. Tato poptávka bude v extrémech od 0 při naprosto nezajímavém nepotřebném a extrémně předraženém produktu až do téměř nekonečna při zcela potřebném produktu, který bude rozdáván zdarma (nebo by dokonce za jeho odběr zákazník ještě dostal zaplaceno). Pokud by ovšem teoreticky někdo vytvořil 100% upotřebitelný produkt pro všechny a rozdával ho všem zdarma (nebo za odběr ještě doplácel) pak by zřejmě po nějakém čase jednak klesla upotřebitelnost produktu pod 100% jednoduše mohutným přesycením trhu a jednak by rychle rostla cena skladovacích ploch pro takovýto výrobek, takže po nějakém čase by se ho už zdarma, ani za příplatek, odebírat nevyplatilo (hovoříme o extrémních objemech přesycení trhu).
V simulaci je k dispozici několik důležitých informací, z kterých si lze udělat úsudek o prodávaném produktu. Znáte např. cenu zboží, z které se dá odvodit, zda se jedná o produkt každodenní spotřeby (chléb), nebo jde o zboží k dlouhodobějšímu využívání. Znáte také počet ks, které každý kvartál dodáváte na trh. Tento počet ks můžete porovnat s počtem obyvatel regionu, který také znáte. Z toho lze už učinit některé závěry o typu zboží, které produkujete.
V rámci týmů si primárně konkurujete a přebíráte zákazníky vzájemně mezi týmy. Ale situace na trhu (a k tomu právě míří viz Vaše citace z manuálu) odpovídá realitě a to do té plné míry, že kromě konkurence mezi vámi existuje ještě další konkurence dle Porterovy teorie konkurence (viz např. http://www.vlastnicesta.cz/metody/porte ... ich-sil-1/ ).
Tedy v momentě, kdybyste se např. všechny týmy domluvili a utvořili kartel, pak na trh vstoupí další výrobci, kteří vás okamžitě nahradí. Není tedy možné jen tak jednoduše prodávat za nějaké drahé monopolní ceny. Stejně tak v určitém případě mohou zákazníci sáhnout po substitutu, je-li dostupný a pod. Nesmíme také opomenout na fakt, že určití zákazníci si např. kupují nějakou konkrétní značku a nestačí je přetáhnout od konkurenční firmy jen mírně levnější cenou, to by ta cena musela být výrazně levná. Pokud ovšem zase bude příliš levná, určitá skupina zákazníků pojme podezření, zda nejde o podvod. Vybavme si své vlastní spotřebitelské chování na trhu: např. 2 stejné páry bot od různých výrobců, ale jeden pár bude stát 1/3 ceny toho druhého. Spotřebitel se pak typicky ptá proč? Nemůže uvěřit, že by rozdíl byl opravdu jen v ceně. Někteří sáhnou po levnějších botách, ale jiní si i přes recenze v časopise koupí ty dražší, protože ty přece "musí být kvalitnější".
Kromě toho Vaše firmy působí v určitém regionu, ale existuje též zahraniční obchod, zákazník se tedy v případě nespokojenosti může obrátit i mimo region a poptávka v regionu pak klesá. Naopak, pokud budou firmy v regionu vyrábět stabilně a za dobré ceny, může se do regionu stahovat poptávka zvenčí. Je nutno pečlivě zkoumat poptávkové křivky, které máte k dispozici ve čtvrtletních firemních zprávách a nichž lze odhadnout mnohé.